آخرین اخبار

19. دى 1395 - 10:44   |   کد مطلب: 26785
صبحانه انرژی لازم را برای انجام فعالیت های روزانه به بدن می دهند.

 

امام جعفر صادق عليه‌‏السلام: چون نماز صبح را خواندى، پاره نانى بخور تا با آن، دهان خويش را خوش‏بو سازى، حرارت خود را فرو بنشانى، دندان‏هايت را استوار سازى،  لثه‏‌ات را استحكام بخشى، روزىِ خويش را به چنگ آورى و خوى خود را نكو سازى.

«الدعوات، صفحه 140-بحارالأنوار، جلد66، صفحه345-دانش نامه احاديث پزشكي،2 / 16»

       صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی به حساب می‌آید و کسانی که این وعده غذایی را در برنامه روزانه خود می‌گنجانند، از سلامت بیشتری در طول زندگی خود برخوردارند.

     اگر شما روز را با خوردن صبحانه کامل شروع کنید، بیشتر احساس سرزندگی می کنید، انرژی بیشتری برای حرکت و فعالیت دارید و این یعنی اینکه انرژی بیشتری می سوزانید.

      صبحانه‌ای که از غلات کامل با فیبر غذایی کافی تشکیل شده باشد می‌تواند از نوسانات قند خون در طول روز جلوگیری کند و به این ترتیب مانع از آسیب‌های ناشی از بالا بودن قند خون گردد.

  مصرف صبحانه‌ای کامل موجب می‌شود تا حداقل تا ده ساعت قند خون در حد طبیعی باقی بماند.

  خوردن صبحانه سبب کنترل اشتها می شود و میل به خوردن شیرینی و نشاسته را برطرف می کند.

  پس از پایان خوابیدن و ۸ تا ۱۰ ساعت وقفه در سوخت رسانی بدن، صبحانه خوردن به عنوانعاملی برای تجدید قوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

 صبحانه به شما کمک می کند تا برای حفظ سلامت و سرزندگی سطح ویتامین ها و موادمعدنی و موادمغذی لازم برای بدن را بالا نگه دارید.

 صبحانه به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند .

  وقتی فرد صبحانه نمی خورد، بدن او به علت نرسیدن غذا به مغز، خسته تر است.

  کج خلقی و بی حوصلگی در صبح از نتایج نخوردن صبحانه است.

 اگر فردی صبحانه نخورد، در وعده های دیگر غذایی تمایل به خوردن غذای بیش از احتیاج بدن که موجب اضافه وزن او می شود، پیدا می کند.

 صبحانه انرژی لازم را برای انجام فعالیت های روزانه به بدن می دهند.

  خوردن صبحانه، مخصوصاً برای کودکان بسیار اهمیت دارد. کودکان با خوردن صبحانه، گیرایی بیشتری برای درست خواندن و فهمیدن مطالب جدید دارند و به جای این که به فکر رفع گرسنگی باشند، به فکر درس خواندن و فهمیدن مطالب درسند.

   صبحانه باید 20 درصد انرژی روزانه بدن را تامین کند.

 خوردن صبحانه به یادگیری کمک می کند، به اینصورت که شما علاقه بیشتری برای یادگیری نشان خواهید داد و روی مطلب هم تمرکز بیشتری خواهید داشت.

  خوردن صبحانه کامل برای جلوگیری یا بهبود یبوست توصیه می شود زیرا پر بودن معده باعث افزایش حرکات روده می شود.

  خوردن صبحانه هایی که سرشار از فیبر (مثلا فیبر موجود در میوه ها مثل سیب) هستند باعث کاهش خستگی میشود.

  کودکانی که از خوردن صبحانه غفلت می کنند معمولاً با کمبود برخی ویتامین ها و موادمعدنی، مثل آهن، کلسیم، روی، و ویتامین ۲B مواجهند.

  یکی از علل بی‌میلی کودکان به صبحانه تکراری و یکنواخت بودن صبحانه است.

                                                        «دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت»

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.

پیشنهاد سردبیر

خامنه ای دات آی آز