آخرین اخبار

3. آذر 1394 - 9:44   |   کد مطلب: 21891
حجت الاسلام بسطامی گفت: عامل اصلی شکل گیری فرقه شیرازی ها را باید در دسیسه های کشورهای استکباری برای رخنه در وحدت اسلامی و بدنام کردن تشیع ناب علوی دانست.

گروه دین و مدهب ایلام رصد:: حجت الاسلام "علی اصغر بسطامی" معاون علمی پژوهشی حوزه های علمیه استان ایلام، در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، در خصوص فرقه انحرافی شیرازی ها اعتقادات و باورهای آنان که معمولا در ایام اربعین در مرزهای کشور به فعالیت می پردازند، اظهار داشت: واقعیت این است که ریشه انحراف فرقه شیرازی ها مربوط به سالهای اخیر نبوده و به سالهای قبل از انقلاب بر می گردد. مشروح این گفتگورا در زیر می خوانید.

ایلام رصد:: از اعتقادات و باورهای فرقه انحرافی شیرازی ها بگوئید؟

حجت الاسلام بسطامی:: واقعیت این است که ریشه انحراف فرقه شیرازی ها مربوط به سالهای اخیر نیست بلکه بر می گردد به سالهای قبل از انقلاب قبل از آن لازم است اذعان کنیم که خاندان شیرازی ها از خاندان معروف حوزه  فقاهت و مرجعیت از گذشته های دور  هستند . شخصیت‌هایی چون آیت‌الله سید حسن شیرازی معروف به میرزای شیرازی، صاحب فتوای مشهور تحریم تنباکو و آیت‌الله میرزا محمدتقی شیرازی رهبر مقابله با اشغال عراق توسط انگلیس از جمله بزرگان این خاندان هستند . اما این بزرگی و شانیت از بعد از درگذشت آیت‌الله سید مهدی شیرازی، دچار اختلال شد و  مرجعیت در این خاندان به اغراض دیگری آمیخته و به انحراف کشیده شد.

آیت‌الله سید محمد شیرازی برادر بزرگ‌تر شیرازی‌هاست که بعد از فوت پدر توسط برادرانش به عنوان مرجع معرفی شد و از همان ابتدای مطرح شدن امام به عنوان زعیم تشییع با ایشان مشکل پیدا کرد. مخصوصا پس از رحلت آیت‌الله العظمی حکیم و طرح مرجعیت آیت‌الله شیرازی از سوی کربلایی‌ها این روابط تیره و سرد شد.بحث مرجعیت او آنقدر نامانوس و با حاشیه بود  که با مخالفت آیت‌الله خویی و آیت‌الله سید محمود شاهرودی مواجه شد و این دو مرجع تقلید در موضع‌گیری‌های تندی اجتهاد سید محمد شیرازی را زیر سؤال برده و طرح مرجعیت وی را مشکوک قلمداد کردند.

 

ایلام رصد:: از اقدامات و فعالیت های این فرقه و دشمنی آنان با نظام اسلامی بفرمائید؟ 

حجت الاسلام بسطامی:: آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم خویی در جواب کسانی که در مورد مرجعیت سید حسن شیرازی سوال کرده بودند نوشته بود که کار این سید، شبهه‌ناک است و دادن وجوهات به وی جایز نیست.
با  رفتن آقای  شیرازی به کویت، بیت ایشان پایگاهی شد برای حمله هوادارانش به حضرت امام تا آنجا که امام را مورد تکفیر و تفسیق قرار دادند  
در زمینه مسائل سیاسی نیز برخی افراد موثق انقلابی که در آن زمان به کویت مسافرت می کردند نقل می‌کردند که بیت آقای شیرازی، پاتوق مأموران ساواک ایران است و خود ایشان هم به ما توصیه می‌کند که دست از مبارزه علیه شاه برداریم و سخنی ضد رژیم نگوییم.
سید صادق برادر کوچک‌تر سید محمد است که بعد از فوت وی در سال ۱۳۸۰ در شهر قم، عملاً تبدیل به بزرگ خاندان شیرازی‌ها شد.

عناد و دشمنی این جریان با انقلاب اسلامی ، شخص حضرت امام خمینی و نیز مقام معظم رهبری، از رویه های معمول ایشان است
برادر دیگر سید صادق، سید مجتبی است که اکنون در انگلیس حضور دارد . صحبت‌های سید مجتبی علیه شخص رهبری و مجموعه فحش‌های رکیک وی نسبت به رهبری نظام بارها در فضای مجازی دیده شده است
از مهم‌ترین اقدامات ضد شیعی و مذهبی این گروه منتسب به شیعه در فضای ماهواره‌ای جهان، می‌توان به تأسیس چند شبکه فارسی و عربی زبان با نام‌های شبکه جهانی امام حسین ۱و۲و۳، مرجعیت، فدک، سلام، رقیه، ابوالفضل العباس، الانوار، خدیجه، الزهرا، المهدی و… اشاره کرد که در ایام محرم با تبلیغ شنیع‌ترین مسائل با عنوان شعائر حسینی، باعث وحشت مردم دنیا از شیعیان شده‌اند! شبکه‌هایی که با پنهان شدن در ظاهر دینی سعی می‌کنند جلوه‌های واقعی شیعی بودن را به صورت کاملاً وارونه نشان دهد. اکثر این شبکه‌ها با حمایت شخص آیت‌الله سید صادق شیرازی و بیت آن تأسیس و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. نکته قابل تأمل آنجاست که هزینه احداث و راه‌اندازی و مدیریت این شبکه‌ها چگونه تأمین می‌شود؟ آن هم بدون حتی پخش یک برنامه تبلیغاتی!

ایلام رصد:: مبانی اعتقادی این فرقه چگونه است؟ نگاه و نظر آنان نسبت به امام حسین(ع) و قیام ایشان چگونه است؟

حجت الاسلام بسطامی:: این فرقه در تقسیم بندی جریانهای علمی دنیای اسلام، اخباری محسوب می شوند، اخباریون گروهی از شیعیان بودند که در استخراج احکام فقهی تنها به روایات و احادیث اکتفا می‌نمودند و منکر اجتهاد و کاربرد قواعد اصول فقه در استنباط شرعی بودند، از نگاه اخباری‌ها ظواهر قرآن، حجت نبوده و کسی جز ائمه طاهرین (علیهم‌السلام) قادر به فهم و تفسیر قرآن نیست. افزون بر این، آن‌ها معتقدند عقل حق دخالت در احکام شرع را ندارد و اساساً شرع آمده است تا باب عقل را مسدود کند. این عده جمود، تحجر و بسته ذهنی را در مسائل عقیدتی و کلامی حکم‌‌فرما نموده و دخالت عقل را در عرصه‌ی دین ممنوع ساخته‌اند.

آن‌گونه که پرداختن به مسائل عقلی همچون فلسفه را کفر و الحاد دانسته و در این مسیر حتی ابایی از تکفیر مراجع و علمای بزرگ شیعه ندارند؛ چنانچه عارف و مرجع وارسته‌ای همچون آیت الله العظمی بهجت به خاطر آن‌که بهره‌ای از علوم عرفان نظری داشت، توسط این جریان منحرف خوانده شده و با عنوان ملحد و کافر از ایشان یاد می‌شود

یکی دیگر از مبانی اعتقادی این فرقه ترسیم چهره‌ای سکولار از دین اسلام و آموزه‌های آن است، در باور این گروه، اسلام «دین آخرت» است، در همین‌راستا این جریان با بیان تفاسیری غیبی از آموزه‌های اجتماعی دین اسلام آن‌ها را بی‌ارزش می‌سازند.

 در نگاه ایشان قیام امام حسین (علیه‌السلام) تنها وظیفه‌ای خاص برای آن حضرت بوده که از ناحیه خداوند به ایشان الهام شده بود، وظیفه‌ی شیعیان نیز در قبال این قیام تنها عزاداری و سوگواری است که آن نیز دستوری غیبی و الهی است، با این نگاه نباید درباره‌ی فلسفه قیام امام حسین (علیه‌السلام) و یا اهداف عزاداری سخنی گفته شود.
همچنین این جریان با ارائه تفسیری غیبی و ماورایی از قیام حضرت صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هرگونه حرکت به سمت جامعه عدل مهدوی را حرکتی باطل معرفی می‌کند و انتظار فرج آن حضرت را در اعمالی فردی همچون دعا و نیایش خلاصه می‌نماید. در واقع قایل به نوعی انتظار انفعالی هستند نه انتظاری حرکت آفرین و اصلاح گرایانه.

ایلام رصد:: عامل اصلی ظهور این فرقه انحرافی چه بوده است؟

حجت الاسلام بسطامی:: گمان میکنم عامل اصلی ظهور فرقه های انحرافی بویژه فرقه شیرازی ها را بتوان از سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه برداشت نمود . رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «ما تشیعی را که مرکز و پایگاه تبلیغاتش لندن است قبول نداریم؛ این تشیعی نیست که ائمه(ع) آن را ترویج کردند و آن را خواستند. تشیعی که بر پایه ایجاد اختلاف، بر پایه‌ تمهید و صاف‌کردن جاده برای حضور دشمن‌های اسلام است، این تشیع، تشیع نیست؛ این انحراف است.»
برای روشن شدن بیشتر قضیه سخنان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قابل توجه است ایشان معتقد است فرقه شیرازی‌ جریانی سازمان یافته‌ و یک حزب سیاسی است که اهداف سیاسی خاص را دنبال می‌کند. این جریان حزبی سیاسی با شعارها و پوشش دینی است که به دنبال اهداف سیاسی می‌رود و از طرف بیگانگان حمایت کامل می‌شود. ما اطلاعات دقیق و مدارک مستند داریم که حتی عربستان سعودی که در زمره تسنن افراطی است و باید با جریان تشیع افراطی دشمن باشد، با واسطه و روش‌های خاص خودش از این جریان حمایت مالی می‌کند.  با توجه به این سخنان عامل اصلی شکل گیری فرقه شیرازی ها را باید در دسیسه های کشورهای استکباری برای رخنه در وحدت اسلامی و بدنام کردن تشیع ناب علوی دانست.

ایلام رصد:: با توجه به فعالیت این فرقه در جامعه اسلامی و مخصوصا ایام اربعین راهکار مقابله با این فرقه را بیان کنید؟

حجت الاسلام بسطامی:: بهترین راه مقابله با تفکرات این فرقه روشنگری در مورد خواستگاه و اهداف این فرقه است که قبلا به آن اشاره شد . همچنین بیان آثار و تبعات اعمال و رفتار خسارت بار آنها در بدنام کردن و تضعیف تشیع در جهان است
این جریان با اهانت به مقدسات اهل سنت و تشویق هواداران به فحاشی علیه خلفا و عایشه همسر پیامبر اسلام (ص)، به احساسات مذهبی اهل سنت علیه شیعه دامن زده و در مقابل بزرگداشت هفته وحدت که از ۱۲ تا ۱۷ ربیع است، ایام ۹ تا ۱۵ ربیع‌الاول را هفته برائت نامیده است.

 بنده در اینجا به دو نمونه از این موارد اشاره میکنم ، یاسر الحبیب یکی از مبلغان معروف این فرقه ایشان که اصالتا کویتی است و در انگلیس زندگی می کند در رمضان سال 1388 در هفدهم ماه مبارک که مصادف است با سالروز وفات عایشه همسر پیامبر اکرم (ص) مجلسی در حسینیه خود در لندن تشکیل داد و انواع تهمت ها و توهین های رکیک و نسبت های ناروا به ایشان نسبت داد. او پس از ذکر ادلّه خویش برای اثبات نفاق و هرز‌گی و… به همسر پیامبر اسلام، مدعی شد که: «جشن گرفتن به مناسبت هلاک عایشه، ضرورتی دینی است؛.
 شیخ عبدالعزیز آل الشّیخ» مفتی اوّل سعودی در برابر اقداماتش چنین واکنش می‌دهد: «بعد از اسائه ادب یاسر الحبیب به أم المؤمنین عایشه، انتشار مذهب تشیّع در کشورهای عربی و اسلامی متوقّف شده است». وی در دیدار خود با ائمه جمعه و جماعات مساجد عربستان سعودی گفت: «سخنان یاسر الحبیب، روحانی شیعه کویتی باعث شد تا بسیاری از اهل سنّت که تمایلی به تشیّع داشتند، از مسیر انحرافی خود برگشته و راه مستقیم را برگزینند.» آل‌الشّیخ ادامه داد: «مُخبرین ما در کشورهای عربی به من اطلاع دادند عدّه زیادی از اهل سنّتی که شیعه شده بودند، به خصوص در شمال آفریقا، پس از گفته های یاسر الحبیب متوجّه شده اند که تشیّع، مذهبی باطل است و به مذهب حقّ برگشته اند.

در نمونه دیگر ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی که سابقا روابط دوستانه ای با انقلابذاسلامی و تشیع داشت بگونه ای که از جمهوری اسلامی ایران خواست تا در مالزی برای تبلیغ اسلام و مبارزه با فرقه ضاله بهاییت به آنها کمک کند. چون منشا بهاییت در ایران بود و بهایی­ها یکی از مراکز اصلی شان در مالزی قرار داشت. اما از حدود چهار سال قبل، به دلیل فعالیت­های جریان شیرازی­ ها در مالزی و توهین و تحقیر خلفا، به دعوای میان شیعه و سنی چنان دامن زدند که به شعار نویسی­ های خیابانی انجامید و این مساله باعث شد، ماهاتیر محمد که تا دیروز از جمهوری اسلامی دفاع می­ کرد، چند سال قبل نسبت به خطر گسترش شیعه در مالزی هشدار داد و خواستار مبارزه با شیعیان به عنوان یک فرقه ضاله شد.

بیان اینگونه خسارت هایی که این فرقه به اصل تشیع وارد می کنند بهترین راه مقابله با این فرقه و مانع از روی آوری جوانان مذهبی و هیئتی به آنهاست.

ایلام رصد:: هدف اصلی این فرقه از اشاعه این تفکرات چیست؟

حجت الاسلام بسطامی:: درباره اهداف این فرقه باید گفت اگرچه این جریان رسالت خویش را در مقابله و دشمنی با جریان وهابیت می‌بیند و حتی با این عنوان دشمنی خود با اهل سنت را توجیه می‌کند، اما در رفتار و عمل، کاری شبیه  وهابیت انجام می دهند. همانگونه که وهابیت با مطلق‌گرایی و انحصارگرایی شدید دینی کوچک‌ترین مخالفت با اندیشه‌های خویش را عامل خروج از مسیر شریعت و کفر دیگران می‌داند. و به تکفیر شیعه و دشمنی با آن می‌پردازند و حتی دیگر مسلمانان را نیز منحرف می دانند. جریان افراط‌گرای شیعه نیز که مصداق اصلی آن فرقه شیرازی هاست، کم‌ترین زاویه با اندیشه‌های خویش را برنتافته و با معرفی افکار و حتی عادات التقاطی خویش به عنوان یک معیار برای پذیرش شریعت، تکفیر و تفسیق مسلمانان و حتی دیگر شیعیان را در دستور کار قرار داده است. 

از دیگر اهداف این فرقه ،انشقاق در درون تشیع و خود را تشیع اصیل معرفی کردن است، بعد از به‌وجود آمدن فرقه‌هایی همچون بهاییت از درون تشیع، که خود را دین و مذهبی نو معرفی نموده و عملاً از مذهب تشیع جدا شدند، توطئه‌ای جدید در دستور کار دشمنان اسلام قرار گرفت و آن این ‌که افرادی در لباس عالمان دینی به ترویج افراط‌گرایی مذهبی در شیعه پرداخته و با مصادره‌ی نام تشیع برای تفکر خویش، دیگر شیعیان را فرقه‌هایی منحرف و جداشده از تشیع معرفی کنند.

چنان‌که در چند سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم که مزدورانی در خارج با استفاده از ابزارهای فراوان رسانه‌ای، ضمن ترویج افراط‌گرایی در تشیع، شیعیان مخالف خویش را با عناوینی همچون دجالیه، بکریه، عمریه و … مورد خطاب قرار داده و از دایره تشیع خارج می‌دانند. 

ایلام رصد:: با توجه به فرارسیدن اربعین حسینی و فعالیت چشمگیر این افراد در مرز مهران و ضرورت توجه و اهمیت دادن به این مسئله چگونه باید به روشنگری پرداخت و ماهیت اصلی شیعه و انحراف بودن این فرقه و باطل بودن آن را به نسل جوان و زائران حسینی بشناسانیم.

حجت الاسلام بسطامی:: همانطور که می دانید یکی از بستر های تبلیغی این فرقه مناسبتهای مذهبی مخصوصا مجالس عزاداری آقا اباعبدالله الحسین(ع) است که با سوءاستفاده از محبت بی شائبه مؤمنین بویژه جوانان مذهبی به اهل بیت (علیهم السلام ) با القاء تفکرات خود به آنها در صدد جذب آنها به فرقه خود هستند.

به نظرم در این زمینه باید دستگاههای فرهنگی تبلیغی با کمک گرفتن از روحانیون و مبلغان توانمند حوزه های علمیه حضوری پر تعداد و موثر داشته باشند که هر جا نشانه های از تبلیغ و فعالیت این گروه مشاهده شد با بحث و گفتگو و روشنگری مانع از جذب جوانان به آنها شوند.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

خامنه ای دات آی آز