عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

پرداخت سه نوع یارانه نقدی و غیرنقدی سال آینده قطعی است/ پرداخت یارانه جبرانی حذف ارز ترجیحی در مرحله نهایی

سرویس: اقتصادی
کد خبر: 101
|19:39 - 1400/10/01
نسخه چاپی
پرداخت سه نوع یارانه نقدی و غیرنقدی سال آینده قطعی است/ پرداخت یارانه جبرانی حذف ارز ترجیحی در مرحله نهایی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه سال آینده پرداخت سه نوع یارانه نقدی و غیرنقدی قطعی است، گفت: دولت به دنبال این است که یارانه سوم، حتی‌الامکان به‌صورت کالایی باشد که در یکی از کارت‌های بانکی سرپرست خانوار واریز و فقط برای خرید کالاهای هدف، مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایلام رصد ، مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره جزئیات یارانه‌های پرداختی در سال ۱۴۰۱اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ سه نوع یارانه پیش‌بینی‌شده است که هر یک از آنها با هدفی خاص دیده شده است.

 

دریافت سه نوع یارانه در سال آینده قطعی است

وی توضیح داد: اولین یارانه همان یارانه نقدی مرسوم است که بر اساس قانون هدفمندی از سال ۸۸ پرداخت شده و یارانه معیشتی هم بر اساس مابه‌التفاوت قیمت بنزین از سال ۹۸ مصوب و اجرایی شد. یارانه‌ای هم در بودجه سال آینده برای جبران اثرات حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است.

طغیانی ادامه داد: این سه یارانه با هدف کمک به معیشت مردم پیش‌بینی شده که برخی از آنها به‌صورت هم پوشان و برخی دیگر با فاصله‌ای شامل حال گروهی از افراد جامعه می‌شود. ممکن است به گروهی دیگر از اقشار تعلق نگیرد، البته مبحث جدیدی هم به‌تازگی مورد بحث قرار گرفته که به نحوه توزیع عادلانه‌تر بنزین در سطح جامعه بازمی‌گردد.

 

اختصاص بنزین به فرد به جای خودرو پس اجرای آزمایشی

این نماینده مردم در مجلس گفت: تا کنون مرسوم بود که یارانه پنهان بنزین به خودروها تعلق می‌گرفت اما بر اساس این طرح، بنزین به افراد تعلق می‌گیرد که فعلاً این طرح به صورتی آزمایشی قرار است اجرایی شود تا افراد بتوانند با راهکاری در سامانه خاصی بنزین خود را که به آن نیاز ندارند، به فروش برسانند. در صورت به نتیجه رسیدن این طرح، امکان دارد به‌نوعی به شکل یارانه بتوان از این راهکار استفاده کرد.
 

یارانه جدید به چند دهک‌ تعلق می‌گیرد؟

وی در مورد اینکه یارانه جبرانی اثرات حذف ارز ترجیحی به چه دهک‌هایی تعلق خواهد گرفت، پاسخ داد: چیزی که تا کنون در لایحه بودجه و طرح‌های مجلس مطرح شده در حدود ۶۰ میلیون نفر را نشان می‌دهد که کمتر از ۶ دهک از جامعه را شامل می‌شود. در این گونه یارانه‌های حمایتی مهم هم نیست که همان شخص خاص یارانه‌های دیگر را نیز دریافت می‌کند یا خیر.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به کالایی بودن یا نبودن یارانه‌ها تخصیصی برای جبران اثرات حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱، گفت: یارانه‌های حمایتی از ابتدا با این نگاه مطرح می‌شوند که در صورت امکان به‌صورت نقدی نباشند و سیاست‌گذار می‌خواهد این پول در افزایش کالری مصرفی و سلامت بهتر مردم هزینه شود تا در خارج از حوزه‌های امنیت غذایی استفاده نشود. به همین واسطه این موضوع مطرح است که یارانه حتی‌الامکان به‌صورت کالایی باشد.

 

پرداخت یارانه جبرانی حذف ارز ترجیحی در مراحله نهایی اجراست/ یارانه کالایی خواهد بود

وی افزود: البته پیش از اجرای چنین طرح‌هایی باید زیرساخت‌های آن آماده شود و اکنون بانک مرکزی در حال آماده‌سازی این زیرساخت است. تا جایی که بنده اطلاع دارم و پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی نشان از این دارد که این ساختار و پایه در حال تکمیل است و بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه در مرحله نهایی هستند.

طغیانی تصریح کرد: بناست مبلغ یارانه را با راهکاری در یکی از کارت‌های بانکی سرپرست خانوار به‌صورت مسدودی قرار دهند تا فقط در دستگاه کارت‌خوان خاصی، کالای اعلامی و موردنظر دولت، به شکل کارت کوپن امکان تهیه را داشته باشد و مبلغ مسدودی فقط در این روند قابل برداشت باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: باتوجه به بودجه ۱۴۰۱ تأمین مالی این طرح‌ها در لایحه بودجه دیده شده و یارانه هدفمندی و معیشتی که از سابق هم وجود داشتند نیز با همان منابع ادامه خواهد یافت. یارانه حمایتی نیز بودجه آن دیده شده و با مشکلی مواجه نخواهد بود.

 

انتهای پیام