عضو کمیسیون تلفیق:

مجلس احتمالاً به کلیات لایحه بودجه سال آینده رای مثبت خواهد داد

سرویس: اقتصادی
کد خبر: 141
|15:52 - 1400/10/14
نسخه چاپی
مجلس احتمالاً به کلیات لایحه بودجه سال آینده رای مثبت خواهد داد
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: امروز در مورد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رای گیری می‌شود و روز یکشنبه آینده در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد، البته می‌توان با تعامل دولت و مجلس اصلاحات مورد نظر نمایندگان در لایحه انجام شود.

به گزارش ایلام رصد ،  جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در گفت‌وگویی؛ درباره لایحه بودجه سال آینده و نظرات نمایندگان مجلس، اظهار کرد: در لایحه رشد زیادی در درآمدها داشتیم درحالی‌که عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹ در حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بود و در حالت عادی این عدد برای امسال حداکثر باید عددی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد باشد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد رشد زیادی در منابع بودجه رخ داده است، افزود: عددی که امسال در لایحه بودجه آمده هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد است که این رشد موجب نگرانی‌هایی در تحقق این پیش‌بینی‌ها ایجاد کرده است. همچنین دولت در لایحه آورده است که اگر هر جا که منابع حاصل از فروش نفت، واگذاری‌ها و مالیات محقق نشد می‌تواند اسناد خزانه منتشر کند.

ابهاد در تحقق ۸ درصدی با توجه به کسری بودجه

قادری ادامه داد: مشکل دیگر این است که پیش‌بینی رشد اقتصادی ۸ درصدی در لایحه بودجه مطرح شده که با وجود مشکلات موجود، دستیابی به این هدف با ابهاماتی هم مواجه است زیرا برای رسیدن به این رشد منابع زیادی نیاز است که با توجه به کسری بودجه دستیابی به این منابع دور از دسترس است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد قابل‌توجهی در درآمدهای مالیاتی دیده می‌شود، گفت: دولت صندوق پیشرفت استانی را در لایحه پیش‌بینی کرده، درحالی‌که ساختار و اساس این صندوق را مشخص نکرده است. با زمان بر بودن شفاف‌سازی ساختار این نوع صندوق‌ها، تخصیص منابع آن نیز، دارای ابهام است.

وی تاکید کرد: از دیدگاه نمایندگان مجلس ایرادات و اشکالاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دیده می‌شود و تردیدهایی نسبت به آن وجود دارد که نمایندگان بر اصلاح این اشکالات تاکید دارند. از نگاه نمایندگان بودجه هنوز با کسری مواجه و به تراز نرسیده است.

کمیسیون تلفیق امروز در مورد کلیات لایحه بودجه رای گیری می‌کند

قادری از بررسی و رای گیری در خصوص کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: امروز مشخص می‌شود که نظر نهایی نمایندگان در کمیسیون تلفیق چیست؟، ولی با وجود ابهامات موجود حتی با تأیید کلیات توسط کمیسیون تلفیق، باید منتظر بررسی کلیات در صحن علنی مجلس باشیم که احتمالا کلیات در صحن هم رای خواهد آورد، اما در جزئیات نمایندگان نظراتی دارند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مورد اینکه برخی از نمایندگان برگشت لایحه بودجه به دولت سخن می‌گویند، بیان کرد: نظر نهایی به صحن مجلس و نظر همه نمانیدگان برمی‌گردد و تعیین‌کننده نظر کلی آنها است، البته می‌توان با تعامل دولت و مجلس اصلاحاتی در لابحه انجام داد، ولی قطعیتی در رد و یا تأیید این لایحه هنوز وجود ندارد و باید صبر کنیم تا روز یکشنبه هفته آینده که مجلس چه تصمیمی خواهد گرفت.

منتقدان لایحه در مجلس هم به کلیات لایحه رأی مثبت می‌دهند

وی افزود: در جلسه امروز کمیسیون تلفیق وزیر نفت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه از بودجه پیشنهادی دفاع می‌کنند و به سؤالات نمایندگان در این مورد پاسخ خواهند داد و بعد از آن در مورد کلیات رای گیری خواهد شد.

قادری گفت: باتوجه به اینکه ما دو سه هفته از برنامه زمان بندی عقب هستیم، فکر می‌کنم حتی افرادی که منتقد بعضی بندهای لایحه بودجه هستند به کلیات لایحه رأی مثبت دهند، زیرا با مشکل زمان و محدودیت‌های موجود در برگشت لایحه و زمان بر بودن اصلاح آن در دولت مواجه خواهیم شد بنا بر این به نظرم احتمالاً کلیات لایحه رأی می‌آورد.


انتهای پیام