دبیر هنری جشنواره ملی گرافیک «دقیقه ی ۵۵»:

جشنواره ملی گرافیک «دقیقه 55» در ایلام برگزار می‌شود

سرویس: استان ایلام
کد خبر: 227
|19:22 - 1400/11/13
نسخه چاپی
جشنواره ملی گرافیک «دقیقه 55» در ایلام برگزار می‌شود
دبیر هنری جشنواره ملی گرافیک «دقیقه ی ۵۵» با بیان اینکه این جشنواره در روزهای ۲۱ تا ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ در ایلام برگزار می‌شود گفت: این آثار در قالب یک مجموعه نمایشگاهی در جام جهانی ۲۰۲۲ در دوحه قطر به نمایش گذاشته می‌شوند.

به گزارش ایلام رصد ،  مسعود نجابتی طراح، گرافیست و دبیر هنری جشنواره ملی گرافیک «دقیقه ی ۵۵» با بیان این خبر در ایلام گفت: در جنگ‌ها معمولا حوادث و وقایعی روی می‌دهند که روح و روان انسان را می‌لرزاند، به طوری که هر انسان آزاده‌ای در برابر آن عکس العمل نشان می‌دهد.

وی افزود: یکی از این وقایع بسیار نادر و در عین حال تکان دهنده، بمباران ورزشکاران دو تیم فوتبال ایلام و شهرستان چوار در سال ۱۳۶۵ است که توسط هواپیماهای رژیم بعث، حادثه‌ای رقم خورد که در تاریخ جنگ‌ها بی‌نظیر است. 

دبیر هنری جشنواره گرافیک دقیقه ۵۵ گفت: من تا چندی پیش نسبت به این حادثه اطلاعی نداشتم، اما از زمانی که از طریق دوستان حوزه هنری ایلام در جریان این موضوع قرار گرفتم، نسبت به آن احساس تعهد کردم.

وی ادامه داد: طی دوران هشت ساله‌ی جنگ تحمیلی در مورد این واقعه‌ی مهم، کار مهم و اقدام موثری صورت نگرفته است؛ وقتی ما موضوع را بررسی می‌کنیم، به خوبی درمی‌یابیم که ایلام با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یعنی دارای بیشترین مرز با این کشور، و قطعا با داشتن چنین مرزی، وقایع بسیار خاصی در این عرصه اتفاق افتاده که از نظر ما هنرمندان تا کنون مغفول مانده است. 

دبیر هنری جشنواره " دقیقه ی ۵۵" در ادامه افزود: با توجه به کنوانسیون‌های جهانی، معمولا ورزش و مکان‌های ورزشی در جنگ و درگیری بین کشورها، نباید مورد تعرض طرفین قرار گیرند، اما با وجود چنین قوانینی، رژیم بعث در ایلام، مرتکب جنایتی شد که وجدان جامعه‌ی بشری را به عکس العمل در برابر این اتفاق  فرا می‌خواند؛ بنابراین و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص این موضوع، ما به عنوان هنرمند، در قبال چنین حادثه‌ای تعهد داریم و نسبت به بازتاب آن فراروی چشم جهانیان اقدام به برگزاری این جشنواره کرده‌ایم. 

نجابتی در ادامه گفت: بر این اساس با دعوت از طراحان گرافیک حرفە‌ای از سراسر کشور، در روزهای ۲۱ تا ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ به ایلام، شاهد خلق آثاری خواهیم بود که در آن هنرمندان، به ابعاد مختلف این واقعه در قالب هنر گرافیک خواهند پرداخت. 

وی افزود : پس از خلق آثار توسط هنرمندان گرافیست، هیات داوران در آیین اختتامیه این جشنواره، سه اثر برگزیده را انتخاب و معرفی می‌کنند که به نفر اول مدال طلای ویژه این جشنوره همراه با لوح تقدیر و جایزه نقدی، به نفر دوم مدال نقره، لوح تقدیر و جایزه نقدی و به نفر سوم مدال برنز، لوح تقدیر و جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت. 

دبیر جشنواره ملی گرافیک " دقیقه ۵۵" در ادامه گفت: البته به هر یک از گرافیست‌های دعوت شده به جشنواره که به نوعی هر یک از آنان جز بهترین‌ها در استان خود هستند، مبلغ بیست میلیون ریال به منظور خلق اثر همراه با لوح سپاس هدیه خواهیم داد؛ این آثار در نهایت در قالب یک مجموعه نمایشگاهی در جام جهانی ۲۰۲۲ در دوحه قطر به نمایش گذاشته می‌شوند تا جهانیان دریابند که در دوران جنگ هشت ساله، چه ظلم و ستم‌هایی بر مردم این دیار رفته است.

انتهای پیام