کاهش ۴۰ درصدی ذخایر آب پشت سدهای استان ایلام/ زنگ خطر "بی آبی" به صدا درآمد

سرویس: اقتصادی
کد خبر: 28
|20:50 - 1400/08/05
نسخه چاپی
کاهش ۴۰ درصدی ذخایر آب پشت سدهای استان ایلام/ زنگ خطر "بی آبی" به صدا درآمد
کاهش شدید بارش طی سال‌های اخیر زنگ خطر بحران کمبود آب را در اکثر مناطق کشور از جمله استان ایلام به صدا درآورده و ذخایر آبی استان ایلام هم نسبت به گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایلام رصد ، کاهش میزان بارش‌ها در ایران سبب شده درطول بیش‌از یک دهه گذشته کشور با پدیده خشک‌سالی مواجه شود که این امر در برخی از استان‌ها تا مرز بحران پیش رفته است.

هرچند در برخی از سال‌های گذشته شاهد بارش‌های شدیدی در سطح کشور بودیم، اما براساس نظر برخی از کارشناسان شدت این بارش‌ها و سیل‌آسا بودن آنها سبب شد آب حاصل از بارش در زمین نفوذ پیدا نکند و ذخایر آب زیرزمینی تقویت نشوند که این امر کاهش ذخایر آبی را در پی داشته‌است.

از سوی دیگر استفاده از آب شرب جهت آبیاری اراضی کشاورزی و همچنین شست‌وشو خودرو و... از یک سو و فرسودگی و شکستگی‌های پی‌درپی خطوط انتقال آب که هدر رفت آب شرب را در پی دارد از سوی دیگر موجب شده  اکثر مناطق کشور و به تبع آن استان ایلام با بحران کم‌آبی مواجه شوند که قطعی‌های پی‌درپی آب در تابستان سال جاری خود گواهی بر این مدعاست.

این در حالی است که از سال گذشته شیوع ویروس کرونا و حساسیت مردم که سبب افزایش میزان شستشو شده مصرف آب در مناطق مختلف کشور را چندین برابر کرده‌است.

احسان احمدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ایلام به کاهش 40 درصدی بارش‌ها در بلند مدت اشاره کرد و اظهار داشت: بارندگی‌ها در استان ایلام نسبت به‌ مشابه سال گذشته نیز حدود 45 درصد کاهش داشته‌است.

کارشناس هواشناسی خاطر نشان کرد: پیش بینی‌های فصلی نیز بیان کننده بارش‌های کمتر از نرمال طی ماه آبان در استان است و انتظار می‌رود طی آذر ماه بارش‌ها به حد نرمال خود برسد و به خصوص در اواخر آذرماه انتظار داریم که بارش‌ها در سطح استان نسبتاً مناسب باشد.

کاهش ذخایر آب سدهای استان

علی پوراحمد نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ایلام با اشاره به کاهش 40 درصدی ذخایر آب سدهای استان ایلام گفت: حتی اگر بارش‌ها در سال جاری مناسب باشد، به دلیل کم بودن رطوبت زمین آب استحصالی کمتر از میزان نرمال خواهد بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام در ادامه اضافه کرد: حجم ذخایر سدهای استان هم‌اکنون حدود 60 درصد است که نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش داشته‌است.

وی یادآور شد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارش‌ها نسبت به سال گذشته و درازمدت، به تبع آن آورد رودخانه‌ها و ورودی به سد‌ها نیز به شدت کاهش داشته است.

سیاست‌های مدیریتی منابع آبی

پوراحمد اضافه کرد:  آب منطقه‌ای استان با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط اقدامات اضطراری مانند ممنوعیت کشت برنج و محصول پرآب بر تحت پوشش چاه‌ها و موتورتلمبه ها، جلوگیری از کشت محصولات پرآب در اطراف این چاه‌ها برای حفظ آبخوان‌ها، محدودیت ساعات آبیاری فضای سبز، جداسازی آب فضای سبز از آب شرب شهرها و… را طی سال جاری در دستور کار قرار داد.

وی گفت: جلوگیری از اضافه برداشت و همچنین حفر چاه غیرمجاز از دیگر اقدامات آب منطقه‌ای استان ایلام است.

راهکارها جهت کاهش مصرف آب

بر اساس نظر کارشناسان خشک‌سالی‌های متوالی کمبود آب را به یک معضل اساسی در کشور تبدیل کرده و با توجه به این‌که کشاورزی پرمصرف‌ترین بخش محسوب می‌شود تغییر الگوی کشت، گسترش کشت گلخانه‌ای، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از راهکارهای استفاده بهینه آب محسوب می‌شود.

همچنین جداسازی سیستم آب شرب و آب مورد نیاز در آبیاری فضا سبز و استفاده از پساب‌های آب در آبیاری این فضاها از دیگر راهکارهایی است که توسط کارشناسان جهت کنترل مصرف آب شرب پیشنهاد می‌شود.

رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان و جلوگیری از هدر رفت آب نیز از نکات مهمی است که باید توسط شهروندان در دستور کار قرار گیرد و البته سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای مشترکان کم مصرف و پر مصرف نیز می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد تا از بحران کمبود آب در شرایط فعلی عبور کنیم.

 

منبع: آفتاب ایلام