استاندار ایلام :

مبادلات اقتصادی ایلام و واسط عراق دو استان را در ریل توسعه قرار می‌دهد

سرویس: اقتصادی
کد خبر: 289
|17:13 - 1400/12/06
نسخه چاپی
مبادلات اقتصادی ایلام و واسط عراق دو استان را در ریل توسعه قرار می‌دهد
استاندار ایلام در دیدار با استاندار واسط عراق گفت: توسعه مبادلات در تمامی حوزه‌ها بین دو استان باعث توسعه و آبادانی شده و موجب رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

به گزارش ایلام رصد ،  "محمد جمیل المیاحی" استاندار واسط به جهت دیدار و گفت وگو در خصوص تفاهم نامه‌های مشترک بین دواستان ایلام و واسط عراق وارد با استقبال رسمی حسن بهرام نیا استاندار ایلام وارد شهر ایلام شد.

استاندار واسط در بدو ورود به ایلام، انتصاب حسن بهرام نیا به سمت استاندار ایلام را تبریک گفت و سفر خود به این استان را زمینه ساز توسعه، تفاهم و تکمیل زیر ساخت‌های مبادلات تجاری به جهت رونق اقتصادی و افزایش صادرات بین دو کشور عنوان کرد .

حسن بهرام نیا استاندار ایلام، این سفر نقطه عطفی برای پیشرفت توسعه اقتصادی دو استان واسط عراق و ایلام است و می‌توانیم شاهد توسعه و پیشرفت این دو استان در آینده نزدیک باشیم.

مردم دو استان ایلام و واسط قرن‌ها در کنار هم زندگی کرده و دارای اشتراکات فرهنگی و مذهبی زیادی هستند و قرابت‌های فامیلی گسترده در مرز‌های دو کشور وجود داشته است.

 اگر چه در زمان حاکمیت رژیم بعث این ارتباط به حداقل رسید، اما پس از آن ارتباطات زیادی بین دو کشور برقرار و روز به روز این ارتباطات افزایش می‌یابد.

 پس از ظهور داعش در کشور عراق تحولاتی ایجاد شد و در این راه عده زیادی به شهادت رسیدند که این شهادت‌ها تلفیقی از خون این شهیدان (شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس) بود.

 در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد زوار اربعین از مرز ایلام به عتبات عالیات سفر می‌کنند که نقش استاندار واسط در حوزه نظامی و امنیتی برجسته بوده است که بابت این مهم قدردانی می‌کنیم.

"محمد جمیل المیاحی" استاندار واسط عراق، سبقه ارتباط مردم دو کشور را سبقه قرنی دانست و گفت: مردم دو کشور عراق و ایران قرنها در کنار هم زندگی کردند و امیدوارم این سفر را در این ماه مبارک، میمون و نقطه عطفی برای پیشرفت اقتصاد دو استان ایلام و واسط شود.

وی ارتباط دو کشور در زمان صدام را مورد اشاره قرار دادو بیان کرد: تا قبل از حاکمیت رژیم بعث مبادلات تجاری و زیارتی عتبات در عراق، قرابتهای فامیلی گسترده علی الخصوص در استانهای مرزی دو کشور وجود داشته است، اگر چه در زمان حاکمیت بعث این ارتباط به حداقل رسید اما با سقوط رژیم بعث به سرعت ارتباطات دو کشور علی الخصوص مرزنشین ها افزایش یافت که در راس آن مبادلات اقتصادی و زیارتی در دو سوی مرز بود.

استاندار واسط یادآورشد: با ظهور پدیده شوم و توطئه غربی داعش نیروهای مردمی، نظامیان و نیروهای امنیتی دو کشور به مقابله با هجوم داعش پرداخته و الحمدالله داعش را شکست دادند. در این راه عده ای از بهترین افراد دو کشور به شهادت رسیدند که اوج این شهادتها و تلفیق خون شهدای گرانقدر، شهادت سرداران سپاه اسلام شهید ابو مهدی المهندس و سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دست حامیان داعش و تروریسم بود

وی افزود:  بین دو استان مرزی واسط و ایلام از دیرباز قرابتهای خانوادگی، عشیره ای و طایفه ای وجود داشته و در حال حاضر بیش از 65 درصدی زوار اربعین و به همین میزان در ماه‌های دیگر سال، از مرزهای ایلام و واسط تردد می کنند

استاندار واسط به نقش مهم استاندار ایلام اشاره و گفت:  نقش جنابعالی در حوزه های مختلف امنیتی، نظامی و سیاسی برجسته بوده که از این بابت تشکر می کنم اما با توجه به پتانسیل های دو استان، وجود بیکاری و فقر در دو سوی مرز، مستلزم فعالیت بیشتر دو دولت و دو استانداری می باشد تا با کمک هم بتوانیم میزان مراودات و ارتباطات را افزایش دهیم

ختم سخنان "محمد جمیل المیاحی" بود که گفت:  جمهوری اسلامی قبلاً لغو روادید برای زوار عراقی را تصویب کرده است و طبق قوانین اخیر نخست وزیر عراق جناب آقای الکاظمی و سفارت جمهوری اسلامی مقرر داشتند که از تاریخ 1400/12/13 برای زوار زمینی نیز روادید لغو شود.

توسعه ایلام و واسط در گرو گسترش مبادلات است

در مرز شهابی و چنگوله مقرر شده بود که استانداران مجوزات لازم را احصا و اخذ کنند و نسبت به زیرساخت‌های بازارچه مذبور اقدام کنند، چراکه با ایجاد بازارچه موقت می‌توانیم برای بهبود وضع معیشتی مرزنشینان اقدام کنیم.

 مقرر شد برای ایجاد کنسول گری در دو استان از طریق وزارت خارجه اقدامات لازم انجام شود.

 از دو شهرستان مهران و بدره مقرر شده بود با تشکیل کار گروهی مسایل را پیگیری کنند با توجه به توانمندی ایلام از نظر فنی و حرفه ای، بوم گردی مهندسی، استانداران ایلام و واسط ظرف سه ماه همکاری‌های خود را آغاز کنند.

 تبادلات اقتصادی گسترده بین ۲ طرف به منظور توسعه روابط بین دو استان در آینده نزدیک را شاهد خواهیم بود.

خروجی این جلسه عایداتی دارد که مستقیم برای توسعه و پیشرفت دو استان موثر خواهد بود.

انتهای پیام