جاذبه های گردشگری شهرستان دهلران

سرویس: استان ایلام
کد خبر: 343
|21:57 - 1401/01/06
نسخه چاپی
جاذبه های گردشگری شهرستان دهلران
شهرستان دهلران که آب و هوایی خشک و گرم دارد اما از طبیعت کم نظیر و زیبا بی بهره نمانده و در قسمت جنوبی استان ایلام جای گرفته است.

به گزارش ایلام رصد ، شهر دهلران در دامنه جنوبی و جنوب غربی دینارکوه و در فاصله ۲۲۵ کیلومتری ایلام و ۱۲۰ کیلومتری شهرستان دزفول قرار دارد، شهر دهلران دارای منابع عظیم نفت و گاز، اراضی مستعد کشاورزی است که از اهمیت خاصی برخوردار است.

این شهرستان شامل چهار بخش مرکزی، موسیان، سراب میمه و زرین‌آباد بوده و شهر تاریخی پهله مرکز بخش زرین آباد از تاریخ و فرهنگ خاصی برخوردار است و آثاری از دوران ساسانی و اسلامی در آن به وفور یافت می‌شود.

 شهر میمه چون در دامنه ارتفاعات کبیر کوه قرار گرفته به عنوان نگین همیشه سبز استان مطرح بوده و حلقه ارتباطی شهرستان‌های آبدانان، دهلران و ملکشاهی بوده و دارای جاذبه‌های متنوع گردشگری است.

شهر موسیان هم به‌عنوان مهد کشاورزی جهان مطرح و یادمان‌های زیادی از دوران دفاع مقدس در آن به یادگار مانده است.

 شهرستان دهلران که به عنوان شهر ایثار مقاومت و به عنوان یکی از مناطق گردشگری در ایام بهار آنچنان زیبایی‌های خاصی را به خود گرفته قطعه‌ای از بهشت را در این منطقه باید دید که مهمترین جاذبه‌های این شهرستان عبارتند از:

1)تپه باستانی علی کش:
 این اثر فرهنگی تاریخی در جنوب شهر دهلران و در میان اراضی کشاورزی واقع شده است؛ در سال ۱۹۰۳ میلادی گوتیر و لامپر به منظور حفر گمانه‌های آزمایشی در تپه‌های موسیان، خزینه و تپه علی کش از دهلران بازدید به عمل آوردند.

همزمان با چند منطقه دیگر کاوش‌هایی در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ انجام شد که نتایج بسیار مهمی در پی داشت شواهد به دست آمده در این محوطه کامل‌تر از هر مورد مشابه دیگر در خاور نزدیک است.

تپه علی کش دارای سه دوره فرهنگی به نام علی کش، بزمرده و محمدجعفر است، این اثر باستانی از اولین مکان‌هایی است که انسان در آن به استقرار و یکجانشینی اقدام کرده است.

 دانه‌های گیاهی به خصوص گندم و جو دو ردیفه و حبوبات در این منطقه در دوران پیش از تاریخ و هزاره‌های هشتم قبل از میلاد کشت می‌شده است.

همچنین برخی حیوانات از جمله بز در حال اهلی شدن بوده است، بررسی اسناد به دست آمده از علی کش و به خصوص سنگ ابسیدین به دست آمده نشان دهنده ارتباط این اثر با دیگر مکان‌ها از جمله آناتولی در ترکیه و همزمان با استقرارهای پیش از تاریخ در قسمت بین النهرین از جمله جارمو بوده است.

2)قلعه شاخ( شیاخ):

 قلعه شیاخ بزرگترین و منحصر به فردترین بنای استان و غرب کشور بوده که در روستای بردی بخش زرین آباد از توابع شهرستان دهلران واقع شده است.

 بنای مذکور مربوط به دوران ساسانی است که در قرون اولیه اسلامی نیز مورد استفاده قرار گرفته است، باروی طویل و عظیم آن به طول ۷۵۰ متر و کانال انتقال آب به داخل قلعه از ویژگی‌های منحصر آن محسوب می‌شود.

3)غار خفاش:
 این غار در ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران و در دامنه کوهی مشرف به دره و چشمه‌های آب گرم دهلران واقع شده است؛ این غار به علت زندگی هزاران خفاش در داخل آن به غار خفاش معروف شده است خفاش‌های آن از نوع دم دار و بزرگ هستند؛ این غار دهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت‌های آن به ۴۰۰ متر می‌رسد.

موضوع مورد توجه غار وجود توده عظیم و ضخیم فضله خفاش در کف غار است که هزاران سال پدید آمده است و کشاورزان برای تقویت زمین‌های زراعی استفاده می‌کنند غار خفاش در فهرست آثار ملی ثبت شده و مورد حفاظت و مراقبت قرار می‌گیرد.

4)غار و استخر طبیعی روستای بیشه دراز:

در روستای بیشه دراز از توابع شهرستان دهلران استخری طبیعی و و غاری به نام کبوتر لان وجود دارد که راه دسترسی به آنها نزدیک و استخر طبیعی آن که یکی از سفره‌های آب زیرزمینی و قابل شرب و مورد استفاده شناگران است.

5)چشمه‌های آب گرم معدنی دهلران:

 در فاصله ۵ کیلومتری شهرستان دهلران چشمه‌های آب گرم با خواص گوگردی جهت رفع امراض پوستی و دردهای مفاصل و عضلات با داشتن تاسیساتی جهت استفاده مردان و زنان وجود دارد.

6)چشمه قیر روان:
 این چشمه در فاصله ۷ کیلومتری شهر دهلران قرار و یکی از پدیده‌های نادر طبیعی در استان ایلام است دیدن از آن می‌تواند تجربه جالبی برای گردشگران باشد.

7)زیارتگاه امامزاده سید ابراهیم(ع):
 نزدیک روستای بردی در ۱۵ کیلومتری شهر زرین آباد از توابع شهرستان دهلران قرار دارد سبک اولیه بنای آن مربوط به دوران سلجوقیان بوده و در دوران جمهوری اسلامی بازسازی شده است.

8)آبشارهای چندگانه روستای خربزان:

روستای آبشاران (خربزان) با جاذبه‌های متنوع گردشگری در ۲۰ کیلومتری شمال شرق بخش پهله زرین آباد واقع در شهرستان دهلران استان ایلام قرار گرفته است.

مهم‌ترین مکان گردشگری روستای آبشاران، آبشارهای هفتگانه آن است که به صورت پلکانی در شمال روستا و در مسیر رودخانه‌ای که از کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد و از این روستا می‌گذرد، قرار گرفته‌اند.

چهار آبشار از این مجموعه‌ی زیبا از بقیه بزرگ‌تر هستند و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اگر از پایین دست رودخانه به بالا حرکت کنید به ترتیب با این آبشارها روبه رو خواهید شد: آبشار (طاف) دارولی اول، آبشار (طاف) دارولی دوم، بعد از گذشتن از پیچ رودخانه و پیمودن مسیری کوتاه به یک آبشار کوچک زیبا می‌رسید که سومین آبشار (طاف) است و بعد از آن با فاصله‌ای اندک آبشار (طاف) سلیمان شاه را می‌بینید که بلندترین و زیباترین آبشار است و در کنار آن بیشه زار زیبایی قرار گرفته است.

یادمان‌های دفاع مقدس در شهرستان دهلران که هر ساله پذیرای خیل عظیمی از گروه‌های راهیان نور است که در ایام نوروز مسافران می‌ختوانند شهرستان دهلران را به عنوان یک سفر زیارتی سیاحتی و ارزشی برای خود انتخاب کرد.

انتهای پیام