مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان ایلام:

حضور گردشگران نوروزی باعث نشاط و شادابی فضای ایلام گردید

سرویس: استان ایلام
کد خبر: 361
|20:50 - 1401/01/13
نسخه چاپی
حضور گردشگران نوروزی باعث نشاط و شادابی فضای ایلام گردید
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر اجرایی ستاد خدمات سفرهای نوروزی ایلام گفت: باتوجه به‌ اینکه روند انتشار ویروس کرونا به‌خاطر تزریق واکسن تا حدود زیادی کنترل شده است و مردم در دو سال گذشته دچار سختی و فشارهای روحی عدیده‌ای شدند، مسافرت‌های نوروزی و برنامه‌های نوروزگاه‌ها بر ایجاد فضای نشاط‌آور جامعه تاثیرگذار بوده است.

به گزارش ایلام رصد ، عبدالمالک‌ شنبه‌زاده روز شنبه(سیزدهم فروردین ۱۴۰۱) اظهار داشت: بعد از رکود دوساله، نوروزگاه‌ها و سفرهای نوروزی بازگشایی شد و حضور پرشور مسافران از اقصی نقاط کشور در ایلام، شور و حال خاصی را به استان بخشید. 

وی افزود: کرونا علاوه بر گردشگری، بر روی حوزه صنایع‌دستی هم تاثیر منفی گذاشته بود که امسال برگزاری سفرهای نوروزی موجب دایر شدن نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات‌محلی و رونق دوباره این صنعت - هنرها شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام یادآور شد: در این نمایشگاه‌ها ۳۳ محصول شاخص و سنتی دارای برند و شناسنامه استان ارائه شده‌اند که جاجیم، گلیم نقش برجسته و خوراکی‌های محلی نظیر شَلَهَ‌کینَه، بِژی‌بِرساق و کُلَه‌کُنجی از جمله این موارد است و ۹ نوروزگاه ثابت و سیار بعد از دو سال شروع به فعالیت و اجرای برنامه‌های بومی محلی پرداختند.

دبیر اجرایی ستاد خدمات سفرهای نوروزی ایلام خاطرنشان ساخت: در زمان شیوع ویروس کرونا ۵۴ دفتر توریستی تعطیل شد و در کنار تعطیلی حوزه گردشگری، فعالیت صنایع‌دستی نیز با رکود مواجه شد و بیش از دو تا سه هزار نیروی استان در بخش‌های گردشگر و صنایع‌دستی بیکار شدند به‌گونه‌ای که برخی از این مشاغل به طور کامل تعطیل شدند و هتل‌ها خسارت زیادی متحمل شدند.

«شنبه زاده» اضافه کرد: در کنار معایب و مشکلات موجود به علت شیوع کرونا، اما برخی واحدهای گردشگرپذیر از فرصت پیش‌آمده استفاده کردند و واحدهای اقامتی و گردشگری نسبت به استانداردسازی، بهسازی و سامان‌دهی واحدهای تحت نظارت خود اقدام کردند و از این اماکن با اعطای تسهیلات حمایت صورت گرفت هرچند این حمایت‌ها کافی نیست.

وی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در این مدت اینکه ایلام باتوجه به شرایط خاص طبیعت خود استان پایلوت گردشگری ماجراجویانه انتخاب شد و در این راستا تورهای گردشگری طبیعت ویژه ایلام‌گردی در استان تشکیل شد.

به گفته شنبه‌زاده استان ایلام دارای ۱۸ مهمانپذیر و هتل، ۴۵ خانه بوم گردی، ۵۰ دفتر گردشگری، شش دفتر تور طبیعت‌گردی و هشت کمپ اقامتی ثابت است که پذیرای مسافران و گردشگران است.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام تصریح کرد: در حال ساخت یک هتل چندستاره در روستای مهدی‌آباد با ۸۵ درصد پیشرفت‌فیزیکی هستیم که باتوجه به موقعیت جغرافیایی این روستا که در محل تردد زائران اربعین، کاروان‌های راهیان‌نور و مسافران پایایانه مرزی مهران قرار دارد، احداث این هتل ضروری بود و مجتمع گردشگری – رفاهی – اقتصادی شاهماری در میدان قرآن، دو کمپ عشایری – تفریحی در دره ارغوان و میرکان در میدان قرآن نیز در دست ساخت است.

دبیر اجرایی ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان ایلام ادامه داد: باتوجه به انعقاد قرارداد تفاهم‌ناهه بین وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ستاد مرکزی راهیان‌نور کشور مقرر شده تا آژانس‌های گردشگری در اعزام تورهای گردشگری به مناطق‌عملیاتی اقدام کنند.

«شنبه زاده» تأکید کرد: راهیان‌نور یک ظرفیت گردشگری پرمخاطب در استان ایلام است که از نقاط مختلف کشور زائران و گردشگران در قالب کاروان‌های راهیان‌نور و خودروهای شخصی از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی استان ایلام بازدید می‌کنند و یادمان‌های قلاویزان، میمک، چیلات، شرهانی، کوشک، گَرَهَ‌ شیر و زمین فوتبال چوار ثبت‌ملی هستند و نیاز است آژانس‌ها و دفاتر گردشگری نیز در این زمینه ورود کنند.

انتهای پیام