جاذبه‌های گردشگری شهرستان چرداول

سرویس: استان ایلام
کد خبر: 362
|22:14 - 1401/01/13
نسخه چاپی
جاذبه‌های گردشگری شهرستان چرداول
شهرستان چرداول دارای آثار باستانی زیاد و همچنین تفرجگاه‌های گردشگری متعددی بوده همچنین وجود رودخانه‌های چرداول و سیمره باعث رونق کشاورزی و دامپروری در این شهرستان شده است.

به گزارش ایلام رصد ، شهرستان چرداول  در شمال شرقی استان قرار دارد و دارای سه بخش مرکزی، شباب و زاگرس است و شهر سرابله مرکز آن است، سرابله در ۳۰ کیلومتری شمال شرق ایلام و در یک ناحیه کوهپایه‌ای واقع شده و توسط کوه‌های لنه از غرب و جنوب غربی و کوه بانکول از شمال و کوه خرمه از شرق احاطه شده است.

مهمترین رودخانه‌های دائمی این ناحیه چرداول نام دارد که از مانشت کوه سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دره چرداول به رودخانه سیمره می‌ریزد، آب و هوای این منطقه در تابستان گرم و در زمستان سرد و طبیعت آن در فصل بهار بسیار زیبا است که در اطراف شهر بیش از ۱۰ تپه تاریخی و چندین اثر تاریخی قرار دارد.

وجود رودخانه‌های چرداول و سیمره باعث رونق کشاورزی و دامپروری شهرستان شده و مهمترین محصول کشاورزی آن برنج است.

 وجود آثار باستانی به جای مانده از دوره‌های تاریخی گذشته بیانگر اهمیت فرهنگی و تاریخی آن است که مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان چرداول عبارتند از:

1)قلعه تاریخی خرم کوه:
 این بنای تاریخی در ارتفاع ۵۰۰ متری کوه خرمه مشرف و ورودی تنگ قیر و در فاصله ۲ کیلومتری روستای هدف گردشگری سنگ‌سفید قرار گرفته است.

 این اثر باستانی بر لبه پرتگاهی مخوف با استفاده از قلوه سنگ و ساروج ساخته شده که مشرف بر قسمت‌های غربی و جنوبی به بخش مرکزی چرداول است.

2)روستای گردشگری سنگ سفید:
 روستای سنگ سفید در بخش مرکزی شهرستان چرداول واقع شده است آب و هوای دره‌ای و معتدل دارد و رودخانه چناره از وسط آن می‌گذرد، خرم کوه در جنوب_غربی و کوه بان هزار در شمال شرقی و تنگ منصوری در شمال شرقی آن منطقه واقع شده است.

 وجود کوه‌ها، رودخانه‌ها، تنگ منصوری، پوشش گیاهی، مناسب و گیاهان دارویی، حیات وحش قلعه‌های باستانی، شهر تاریخی تنگ قیر و ده ها اثر تاریخی دیگر از جاذبه‌های آن است که نظر بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب می‌کند.

3)رودخانه چرداول:این رودخانه که از به هم پیوستن رودخانه‌های سرابله، زنجیره و رودخانه تنگ قیر تشکیل می‌شود، در مسیر خود سالیانه صدها هکتار زمین زراعی را آبیاری می‌کند؛ رودخانه چرداول باعث تشکیل روستاها و اجتماعاتی در کنار خود و رونق کشاورزی و دامداری در منطقه شده است، در طول حاشیه رودخانه می‌توان ده‌ها اثر و تپه تاریخی مشاهده کرد؛ چرداول از مرکز شهرستان عبور می‌کند و به رودخانه سیمره می‌پیوندد.

4)غار چهل ستون:

در فاصله دو کیلومتری شهرک شباب و در شهر پارک جنگلی خرم و بلندای کوه خرم غاری بسیار زیبا وجود دارد که به دلیل داشتن ستون‌های سنگی زیاد به چهل ستون معروف است، ورودی غار کوچک است ولی بعد از ورود به آن دهلیزی بسیار بزرگ به چشم می‌خورد که نظر هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند، به گفته اهالی منطقه طول غار بیش از ۵۰۰ متر است.

5)قلعه سام:

قلعه سام در روستای چم بور از توابع بخش مرکزی شهرستان چرداول قرار دارد، قدمت این قلعه به عهد ساسانیان می‌رسد و بر فراز یکی از کوه‌های پیرامون روستا بنا شده که کوه مزبور نیز به نام سام معروف شده است.

 در قسمت جنوب غربی قلعه آثار آتشکده‌ای چهارطاقی دیده می‌شود که گویا در زمان تسلط عرب‌ها به صورت مسجد درآمده است، در کنار قلعه درخت‌های چنار کهنسال با قدمتی حدود ۵۰۰ سال وجود دارد.

علاوه بر آنها چشمه‌های آب گوارا و همچنین ریشه درخت عود که در اعیاد و جشن را برای خوشبو ساختن محیط سوزانده می‌شود یافت شده است.

6)پل کر و دیت (پسر و دختر): 
 این پل تاریخی که قدمت آن به دوره ساسانی می‌رسد در روستای چم بور از توابع چرداول واقع شده است، از این پل تنها دو طاق باقی مانده است و به نظر می‌رسد در گذشته لرستان را به کرمانشاه وصل می‌کرده است.

7)روستا و آتشکده موشکان:
 روستای موشکان و آتشکده‌اش در بخش مرکزی شهرستان چرداول در منطقه‌ای میان کوهی قرار گرفته و آب و هوای معتدل خشک دارد، رودخانه چرداول از نزدیکی روستا می‌گذرد، کوه خرمه در دو کیلومتری شمال شرق و کوه لنه در سه کیلومتری غرب روستا قرار دارد.

وجود رودخانه، کوه‌ها، پوشش گیاهی و حیات وحش از جاذبه‌های طبیعی و مهم روستای موشکان به شمار می‌رود همچنین در این روستا زیارتگاهی به نام امامزاده قاسم وجود دارد.

8)شهر تاریخی گم گم:
آثار موجود در کوهستان‌های بانکول شیروان در استان ایلام، نشان از وجود یک شهر ساسانی به قدمت شهرهای تاریخی سیمره و دره‌شهر دارد؛ شهر تاریخی گم گم چرداول مربوط به دوره ساسانیان است؛ در شهرستان چرداول، بخش مرکزی، ۷ کیلومتری جنوب شهر آسمان‌آباد، دامنه کوه بانکول واقع شده است، شهر تاریخی گم‌گم در منطقه بسیار خوش آب و هوایی قرار دارد.

جاذبه‌های مذهبی چرداول:

1)امامزاده قاسم:
 این امامزاده در بخش مرکزی شهرستان چرداول و در فاصله دو کیلومتری شهر سرابله بر فراز تپه‌ای مشرف بر شهر سرابله و روستاهای همجوار بنا شده است،  امامزاده از نوادگان امام کاظم علیه السلام است و در روزهای سال پذیرای زوار از سراسر استان و سایر استان‌های دیگر است.

2) امامزاده پیر حمزه:
 بنای این امامزاده بر تپه‌ای مشرف بر آسمان آباد واقع شده که بنای آن در دوره‌های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است و در سال‌های اخیر ساختمان‌های قدیمی توسط سازمان اوقاف تخریب و بنای جدیدی برای آن احداث شده، پیر حمزه در میان اهالی منطقه دارای تقدس خاصی بوده و مورد احترام برای زوار و مردم منطقه است.

3)بقعه پیر حسین:
 در میان دره‌ی زیبای زنجیره بنایی تاریخی مذهبی متعلق به پیرحسین قرار دارد که از گذشته تاکنون مکان زیارت هزاران زوار و گردشگر از تمام استان است مردم محلی پیرحسین را "پیر ژان" به معنای پیر یعنی (شفا دهنده) درد می‌خوانند.

شهرستان چرداول دارای آثار باستانی زیاد و همچنین تفرجگاه‌های گردشگری است که در طول ایام سال به ویژه عید نوروز پذیرای حجم گسترده‌ای از مسافرین به این شهرستان خواهیم بود.

انتهای پیام