یادداشت

انقلاب اسلامی و سرمایه احتماعی

سرویس: استان ایلام
کد خبر: 576
|18:29 - 1402/11/21
نسخه چاپی
انقلاب اسلامی و سرمایه احتماعی
انقلاب اسلامی در ایران بر پایه حمایت مردمی شکل گرفته است. لذا باید زمینه‌های ارتباط و تعامل مردمی با نظام سیاسی تقویت گردد. این به تعمیق مردم سالاری دینی در جامعه و عمق بخشی به انقلاب اسلامی کمک می‌کند.

به گزارش ایلام رصد ، دکتر نصرت اله حیدری ، استاد دانشگاه و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد واحد ایلام در یادداشتی به مناسبت تولد انقلاب اسلامی چنین نوشت؛

 

انقلاب اسلامی در ایران با تکیه بر اعتماد عمومی حمایت بی‌دریغ مردمی شکل گرفته است این سرمایه اجتماعی انقلاب را باید همواره حفظ کرد برای تقویت سرمایه اجتماعی در انقلاب اسلامی به خصوص در چله دوم انقلاب اسلامی که جهان در مسیر تحولات پرشتاب قرار دارد باید راهبردهای ذیل را اتخاذ نمود:

تقویت ارزش‌های دینی و نهادینه کردن آنها در جامعه انقلاب اسلامی که در ایران مبتنی بر دین است و این سرمایه عظیم باید صیانت شود.

 

انقلاب اسلامی در ایران بر پایه حمایت مردمی شکل گرفته است. لذا باید زمینه‌های ارتباط و تعامل مردمی با نظام سیاسی تقویت گردد. این به تعمیق مردم سالاری دینی در جامعه و عمق بخشی به انقلاب اسلامی کمک می‌کند.

 

سومین مسئله مهمی که می‌تواند به تقویت سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی ایران کمک نماید, تقویت بعد کارآمدی آن در جامعه است, یعنی نظام مردم سالار دینی بتواند برای جامعه رفاه و پیشرفت را به ارمغان بیاورد.

 

 ناهنجاری‌های اجتماعی از علل کاهش سرمایه اجتماعی است. لذا باید برنامه‌های متنوع برای کاهش ناهنجاری‌ها داشت، این می‌تواند به تقویت اعتماد متقابل و تعامل اجتماعی کمک کند.به عبارتی ناهنجاری‌های اجتماعی باید کاهش یابد.

 

تعاون ونوع دوستی  از مولفه های  اساسی انقلاب اسلامی در ایران  است . ترویج حس نوع‌دوستی  می‌تواند به تقویت اعتماد متقابل و تعامل اجتماعی  در جامعه کمک  نماید.

 

 توسعه حس همکاری و مشارکت: این می‌تواند به تقویت اعتماد متقابل و تعامل اجتماعی کمک کند. انتخابات می‌تواند این بستر را در جامعه تقویت نماید.

 ایجاد و تقویت امید و نشاط: این می‌تواند به تقویت اعتماد متقابل و تعامل اجتماعی کمک کند. امروز دشمن دنبال پاشیدن بذر ناامیدی در جامعه هست طبیعتاً امیدبخشی به مردم تقویت دستاوردهای انقلاب در عرصه‌های مادی و معنوی می‌تواند به اعتماد عمومی و امیدبخشی در جامعه کمک نماید.

 

 افزایش آگاهی‌های مردم و تقویت نهاد خانواده: این می‌تواند به تقویت اعتماد متقابل و تعامل اجتماعی کمک کند. بخش مهمی از راهبرد دشمن برای کاهش سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی تغییر در سبک زندگی و بنیادهای خانواده است لذا باید بنیادهای خانواده به شدت تقویت گردد.

افزایش همگرایی  در جامعه و بهبود تعاملات اجتماعی میان اقشار  مختلف  می‌تواند به تقویت اعتماد متقابل و تعامل اجتماعی  و هم افزایی  در جامعه  اسلامی کمک نماید. دشمن در صدد تقویت واگرایی در جامعه و  دامن زدن به شکاف‌های قومی، مذهبی و سیاسی است ،در این زمینه باید بسیار هوشیار بود.وحدت حول دین،ایران واستقلال وتمامیت ارضی می تواند همگرایی در جامعه ایرانی را تقویت و سرمایه اجتماعی را افزایش دهد.

 

قانون از لوازم اساسی حیات  جوامع  در امر زندگی و توسعه هست، اگر در جامعه‌ای قانون مبنا، معیار و فصل الخطاب باشد ،بی شک  اعتماد عمومی  در  جامعه تقویت خواهد شد .قانون گریزی آفتی است   که موجب کاهش سرمایه اجتماعی  در  جامعه خواهد شد،پس باید قانون گرایی در همه لایه های جامعه تقویت گردد.

 

این راهبردها می‌توانند به تقویت سرمایه اجتماعی در انقلاب اسلامی کمک نمایند. ان شاءالله

 

انتهای خبر/ر