گزارش:

ضرورت توجه به مسئله سینما در ایلام

سرویس: اخبار ویژه
کد خبر: 592
|10:12 - 1403/01/20
نسخه چاپی
ضرورت توجه به مسئله سینما در ایلام
فقدان یک سالن سینمای مناسب در ایلام و نبود سالن سینما در مناطق شهرستانی از جمله مسائلی است که اهتمام مسئولین را به این مقوله فرهنگی می‌طلبد.

به گزارش ایلام رصد ، پرداختن به مسائل فرهنگی، آغاز و استمرار حرکت در مسیر توسعه پایدار را تضمین کرده و براین‌اساس می‌توان به نقش و اهمیت مقوله فرهنگ به‌عنوان بستر و زیرساخت اصلی دیگر سازوکارهای اجتماعی پی برد.

 

با محوریت قراردادن شاخصه‌های توسعه فرهنگی در ایجاد بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری می‌توان در جهت جذب سرمایه‌گذاران برای ایجاد اشتغال و خروج از رکود شهرستان ایوان  گام‌های مؤثری برداشت.

 

همواره در زمینه سینما و ضرورت و اهمیت وجود آن صحبت‌های بسیار زیادی شده و چون این هنر از فرهنگ توده مردم تغذیه می‌کند، یکی از نیرومندترین گونه‌های فرهنگی و هنری محسوب می‌شود.

 

امروزه دیگر سینما به‌عنوان یک وسیله ساده برای سرگرمی محسوب نمی‌شود، بلکه سینما پا را فراتر گذاشته و فرهنگ یک جامعه را درمی‌نوردد و تجربه نشان داده که نادیده‌گرفتن آن برای یک جامعه بسیار مضر است.

 

شهرستان ایوان سال‌های سال بدون سینما بوده است حال‌آنکه یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی مرتبط با پیشرفت یک جامعه پیشرفته و نیز بالارفتن سواد در آن جامعه، در ابتدا تئاتر و سپس سینما است.

 

نبود سینما در شهرهای ایلام، لذت تماشای بسیاری از فیلم‌های سینمایی روز کشور را از مردم شهرستان‌ها دریغ کرد .

 

احداث سالن سینما ضرورت است

محمدصادق کریمی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار  اظهار کرد: یکی از ضرورت‌هایی که در راستای مسائل فرهنگی ضرورت دارد در شهرستان ایجاد شود ایجاد سینما است.

 

وی با اشاره به اینکه در یکی از شهرهای کشور مشغول به تحصیل است که دارای سینما است گفت: هر چند شاید عده‌ای فکر کنند با وجود فضای مجازی دگر نیاز نیست عده‌ای در یک سالن به تماشای یک فیلم سینمایی بنشینند؛ اما باید گفت حضور در سالن سینما باعث برانگیختگی حسی در درون تماشاچیان می‌شود که قابل‌قیاس با دیدن یک فیلم در خانه نیست و سینما به‌گونه‌ای بی‌واسطه و مستقیم قادر است که شیوه‌های ذهنی را بار دیگر بسازد و بر پرده به نمایش بگذارد.

 

وی ادامه داد: زنده کردن این دقایق فردی، یک تجربه بشری را به معانی که هماهنگ‌کننده است بدل می‌کند و به این گونه موضوعی هرچند کوچک برای افراد درونی و بزرگ می‌شود.

 

وی در پایان گفت: زمانی که شهروندان یک شهر قادر به داشتن این تجربه درونی نباشند، خواه‌ناخواه خاطره‌ای جمعی نیز در درون آنها ایجاد نمی‌شود و هویتی مشترک شکل نمی‌گیرد حال‌آنکه بسیاری از مردم ایوان از این خاطره جمعی بی‌بهره بوده و هستند.

احداث سینما از نیازهای مردم ایلام است

حجت حسن‌زاده رئیس سابق شورای اسلامی سابق شهر ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: مجوز احداث مجتمع تجاری، فرهنگی در زمین سینمای سابق ایلام (سینما قدس) صادر شده ولی به علت کمبود اعتبارات عملیات ساخت آن متوقف شده است

وی افزود: این سینما توسط بخش خصوصی احداث و در این زمینه تا حد ممکن متناسب با قانون در روند ساخت این مجتمع حمایت در حوزه‌های تخفیف عوارض و دیگر موارد در چارچوب قانون انجام خواهد شد.

حسن‌زاده با اشاره به‌ضرورت احداث سینما در ایلام افزود: با وجود گسترش فضای مجازی، سینما همچنان جایگاه خود را حفظ و احداث این فضا در استان از نیازهای مهم مردم محسوب می‌شود.

 

امیدواریم مسئولین فرهنگی در راستای ایجاد سینما در سطح مناطق مختلف استان  اقدام لازم را به عمل‌آورند.

منبع: ایلام بیدار 

انتهای خبر/ن