روایتی از مشکلات گندم‌کاران ایلامی

سرویس: اقتصادی
کد خبر: 604
|11:56 - 1403/04/31
نسخه چاپی
روایتی از مشکلات گندم‌کاران ایلامی
این روزها کشاورزان و گندم‌کاران ایلامی درگیر مشکلاتی هستند که نیازمند رسیدگی است.

به گزارش ایلام رصد ، گندم از عمده‌ترین محصولات زراعی کشور است و در واقع گندم از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی هر کشوری به‌حساب می‌آید و صادرات آن توانسته است درآمدهای قابل‌توجهی و هنگفتی برای کشورها به دست بیاورد.

باوجوداینکه تولید گندم در بیشتر کشورها وجود دارد، اما امکان تأمین نیازها از طریق تولید داخلی همواره محدود است. به همین دلیل، صادرات گندم به بازارهای جهانی، یکی از راهکارهای مهم در تأمین نیازهای غذایی جهانی است. 

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد بازهم همانند سالهای پیش طلب گندم‌کاران توسط وزارت جهاد پرداخت نشد. تا بازهم شاهد چالش بزرگ هرساله بین کشاورزان و دولت باشیم. 

ازیک‌طرف دولت برای کمک به کشاورزان و ذخیره محصولات استراتژیک مانند گندم اقدام به خرید تضمینی می‌کند از آن سو نیز پرداخت دیرهنگام این پول به دلیل برآوردنشدن حجم خرید اعتراض سالانه کشاورزان را در پی دارد.

پرداخت مطالبات نیازمند پیگیری مسئولان است 

اصغر باباخانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: باتوجه‌به برداشت گندم از سوی کشاورزان و تحویل به سیلوها کشاورزان عزیز درخواست پیگیری مطالباتشان را دارند که تاکنون بخشی از مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی ایلام افزود: باید توجه داشت که سازمان هدفمندی یارانه‌ها متولی پرداخت مطالبات کشاورزان و گندم‌کاران است که سازمان برنامه‌وبودجه اعتبار آن را تأمین می‌کند.

وی گفت: پرداخت مطالبات کشاورزان از توان ایلام خارج است؛ اما نیازمند پیگیری استاندار و نمایندگان مجلس است تا این امر محقق شود. باباخانی گفت: از ۶۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال مطالبات گندم‌کاران ایلام تاکنون ۳۵ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال پرداخت شده که در حال پیگیری برای پرداخت این مبلغ هستیم. 

وی خاطرنشان کرد: دو شهرستان دهلران و مهران بیشترین دریافت را داشته و شهرستان‌های آبدانان کم‌ترین دریافتی را داشته‌اند البته مسیر پرداخت از طریق بانک کشاورزی است. 

باباخانی تصریح کرد: همه اقدامات لازم برای ثبت میزان دریافتی گندم از سمت کشاورزان انجام شده و تاکنون ۳۴۷ هزار تن گندم از کشاورزان دریافت شده است. 


رونق و افزایش تولیدات کشاورزان ایلامی قابل‌تقدیر است

اسدالله چراغی در گفتگو با خبرنگار تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: در سال جاری رونق و افزایش تولید گندم از سوی گندم‌کاران و کشاورزان ایلامی بسیار قابل‌تقدیر است. 

نماینده مردم حوزه جنوب ایلام در مجلس شورای اسلامی در سالی که مقام معظم رهبری با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: باتوجه‌به تلاش‌های شبانه‌روز گندم‌کاران و کشاورزان ایلامی نسبت به افزایش تولید محصولات کشاورزی نسبت به سالهای قبلی بسیار حایز اهمیت است چرا که با تولید محصولات کشاورزی کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌کند و از تولید خود به سایر نقاط کشور صادر می‌کنند. 

وی تصریح کرد: استان ایلام در زمینه تولید گندم در کشور خوشبختانه جز استان‌های برتر است مسئولان کشور باید توجه بیشتری به این قشر داشته باشند. 

نماینده مردم با اشاره به روش‌های پرداخت معوقات گندم‌کاران که باعث نارضایتی این قشر شده، گفت: دولت تاکنون بخشی از مطالبات گندم‌کاران را پرداخت نموده است و باتوجه‌به پیگیری‌های مختلف از سوی مسئولان در اولین فرصت ممکن مابقی هزینه‌ها این قشر زحمت‌کش پرداخت خواهد شد.
گفتنی است استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی است.

خرید تضمینی محصولات نقش مهمی در بهبود معیشت کشاورزان دارد

محمد یاسری در گفتگو با خبرنگار تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: پرداخت مطالبات گندم، مسئله‌ای است که نیازمند توجه و اقدام فوری دولت است. 

خرید تضمینی و پرداخت به‌موقع مطالبات، می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد، در بهبود وضعیت کشاورزان و افزایش تولید گندم در کشور داشته باشد چرا که در کشور علی‌الخصوص در استان ایلام باتوجه‌به عدم پرداخت به‌موقع طلب گندم‌کاران با این مشکل سال‌هاست گریبان‌گیر است.

این گندم‌کار ایلامی گفت: هرچند سیلوهای شهرستان‌ها در کمترین زمان اقدام به خرید تضمینی محصولات می‌کنند و لیست خود را به بانک کشاورزی تحویل می‌دهند، اما پرداخت طلب کشاورزان بعضاً یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد که باتوجه‌به مشکلات مالی این مسئله کشاورزان را آزار می‌دهد. 

وی یادآور شد: هر هفته هم سخنگویان پرتعداد وزارت جهاد و مجلس با وعده‌سرخرمن این هفته آن هفته می‌کنند؛ اما جز وعده پوچ چیزی به گندم‌کاران نمی‌رسد و کشاورزان که برای کاشت محصول از بذر گرفته تا کمباین هزار دردسر دارند حال برای دریافت دسترنجش هم دچار عذاب روحی و روانی شود.

یاسری اضافه کرد: پرداخت‌نشدن طلب کشاورزان گندم‌کاران با اعتراض آنها مواجه شده زیرا از یک سمت چرخ زندگی‌شان ازکارافتاده از سمت دیگر نیز طلبکاران از تراکتور گرفته تا کمباین درب منزلشان را از ریشه درآورده‌اند.

وی بیان کرد: تأمین نقدینگی خرید تضمینی با دولت است و در صورت واریز وجه، بانک‌ها آن را سریعاً پرداخت می‌کنند. به گفته این کشاورز دولت که هرساله در زمینه گندم و کلزا برای خرید تضمینی پا پیش می‌گذارد هنگام پرداخت پول غیب می‌شود و کشاورز خسته از رنج و زحمت باید دربه‌در دنبال حقش باشد. 

وی افزود: متأسفانه امسال نیز همانند رویه سالهای گذشته هیچ‌گونه کارشناسی در مورد تأمین نقدینگی انجام نگرفته دولت خود به نسیه‌کردن دسترنج کشاورزان زحمت‌کش روی آورده است. 

یاسری خاطرنشان گفت: حال چهره‌های سوخته، دستان پینه‌بسته و نگاه منتظر گندم‌کاران به جیب مقروض دولت است تا شاید با واریز طلبشان مرهمی بر زخم مشکلات اقتصادی خانواده‌شان بزنند.


 انتهای خبر/ن