دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد/ تغییر در سهمیه‌بندی بنزین؛ مزایای پرداخت سهمیه به افراد به جای خودروها

سرویس: اقتصادی
کد خبر: 97
|11:46 - 1400/09/30
نسخه چاپی
دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد/ تغییر در سهمیه‌بندی بنزین؛ مزایای پرداخت سهمیه به افراد به جای خودروها
سخنگوی دولت شایعه گرانی بنزین برای افزایش دو برابری یارانه‌ها را تکذیب کرد اما خبر از اجرای طرحی داد که در چند سال گذشته بارها مطرح شده و آن اعطای بنزین به افراد به جاری خودروها است که براساس تصمیم دولت مقرر شده این طرح به صورت آزمایشی در دو جزیره کیش و قشم اجرایی شود.

به گزارش ایلام رصد ،  به نقل از صداوسیما در چند سال اخیر طرحی در کشور برای اجرای عدالت در توزیع یارانه بنزین مطرح شده بود که در دو سال اخیر نیز برخی نمایندگان برای اجرای آن طرح‌هایی ارائه کردند که بر اساس این طرح این امکان به وجود می‌آمد که بنزین فارغ از داشتن یا نداشتن خودرو به اشخاص تخصیص داده می‌شود و از طریق راهکاری این امکان به وجود می‌آمد که هر شخص بتواند بنزین خود را به فروش رساند. عده‌ای بر این باورند که این‌گونه تخصیص یارانه به بنزین به عدالت نزدیک‌تر است.


افزایش دوبرابری یارانه‌ها از دی‌ماه

این در حالی است که دیروزمحسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اعلام چهار خبر خوب در زمینه تصمیم دولت در کنترل تورم و نیز افزایش دوبرابری یارانه‌ها و بودجه جداگانه برای پیشرفت کشور خبر داد و گفت: بخشی از این یارانه در قالب بن کارت برای خرید کالا است و بخشی هم یارانه نقدی است که به‌صورت ماهانه به مردم پرداخت می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری در حالی این خبر را اعلام کرد که برخی با توجه به تصمیم دیگر دولت در فضای مجازی شایعه کردند که قرار است بنزین گران شود؛ موضوعی که سخنگوی دولت آن را تکذیب کرد.


طرحی که بارها مطرح شد ولی اجرایی نشد

شایان‌ذکر است، اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها که از دو سه سال پیش به طور جد از سوی کارشناسان و مراکز پژوهشی مطرح شده است، و در دولت قبل هم تا آستانه اجرا پیش رفت، ولی عملی نشد؛ بار دیگر در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

در همین راستا پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها در دو منطقه آزاد قشم و کیش در دولت مطرح شده است تا در صورت اجرای موفق در خصوص گسترش این طرح تصمیم‌گیری شود.

 

دولت یا مجلس، هیچ برنامه یا اعطای مجوزی برای افزایش قیمت بنزین ندارند

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی نیز روز گذشته ضمن تأیید موضع سخنگوی دولت که «دولت یا مجلس، هیچ برنامه یا اعطای مجوزی برای افزایش قیمت بنزین ندارند» به‌عنوان یک کارشناس، نکات مثبت و منفی این طرح آزمایشی را در توییتی این‌گونه بیان کرد:
نکات مثبت
(+) دادن سهمیه به افراد فاقد خودرو
(+) ایجاد بازار و سازوکار مبادله انرژی
نکات منفی
(-) انتخاب نادرست محل اجرای پایلوت
(-) انتقال غلط سهمیه "همه" خودروها به افراد

 




افزایش قیمت بنزین سوءبرداشت از نامه معاون اقتصادی دولت است

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در این زمینه اعلام کرد: آنچه که امروز در رسانه‌ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده، صحیح نیست و سوءبرداشت از نامه معاون محترم اقتصادی دولت است.

وی گفت: قرار نیست بنزین گران شود و دولت این‌گونه تصمیمات را یک‌شبه نمی‌گیرد. حتماً اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد، جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود.

 

اجرای طرح اعطای سهمیه بنزین به افراد به صورت آزمایشی در کیش و قشم

وی ادامه داد: درباره این طرح نیز مقرر شده به‌صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حال حاضر اگر کسی خودرو نداشته باشد نمی‌تواند از سهمیه بنزین هم استفاده کند درحالی‌که سوخت سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است. اما کسی که مثلاً چهار خودرو داشته باشد، چهار برابر سهمیه استفاده می‌کند. طبیعتاً این روش ناعادلانه است و سهم کسی که توان خرید خودرو ندارد در سوخت دیده نمی‌شود.

بهادری جهرمی تاکید کرد: اما با این تغییر که به‌صورت آزمایشی بنا شده انجام شود، کسی که خودرو ندارد هم می‌تواند سهمیه سوخت با کد ملی خود داشته باشد و آن را به قیمت مناسب به دیگران عرضه کند؛ لذا خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین صحت ندارد.

بر اساس نامه منتشر شده مشخص است که دستور اجرای طرح آزمایشی تغییر سهمیه‌بندی بنزین، از سوم آبان ماه صادر شده و در حال حاضر به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

 




مزایای طرح اعطای بنزین به افراد به جای خودروها

اولین مزیت این طرح این است که به نیمی از افراد جامعه که خودرو ندارند، سهمیه تعلق می‌گیرد و چون این افراد عموما جزو خانوارهای کم‌‌‌درآمد هستند که می‌توانند این سهمیه را نگه دارند یا در بازار متناسب با عرضه و تقاضا بفروشند. نکته قابل‌‌‌توجه این است که شاید این سهمیه در یک خانوار کم‌‌‌جمعیت تک‌‌‌نفره رقم قابل‌‌‌توجهی نباشد، اما به عنوان مثال در یک خانوار پنج‌‌‌نفره، می‌تواند بخش قابل‌‌‌توجهی از هزینه‌‌‌ها را پوشش دهد.

دومین مزیت، این است که این سناریو اثر تورمی نخواهد داشت و تنها این امکان وجود دارد که قیمت نسبی برخی از کالاها را متاثر کند که البته اثر آن محدود خواهد بود؛ بنابراین یک طرح حمایتی بدون اثر تورمی اجرایی خواهد شد. در شرایط کنونی، نمی‌توان بدون توجه به انتظارات تورمی طرحی را اجرایی کرد. مزیت بعدی این است که اجرای این سیاست نیاز به تغییر قیمت و تبعات اجتماعی آن را کاهش می‌دهد. همچنین با اجرای آن، نفع اقتصادی مردم با نفع اقتصاد ملی و سیاستگذار همراه خواهد شد.

سومین مزیت این است که با اجرای این طرح، اعتماد مردم، به‌‌‌خصوص کم‌‌‌درآمدها، به آشکارسازی یارانه پنهان بازخواهد گشت و بخش قابل‌‌‌توجهی از مردم پشتیبان آن می‌‌‌شوند. این موضوع زمینه را برای آشکارسازی سایر حامل‌‌‌های انرژی بازخواهد گذاشت و می‌تواند مقدمه‌‌‌ای برای آزادسازی قیمت حامل‌‌‌های انرژی باشد. به طور کلی، شرط موفقیت این طرح این است که حمایت عمومی را در پی داشته باشد؛ در غیراین‌‌‌صورت با شکست روبه‌‌‌رو خواهد شد.

مزیت چهارم نیز این است که این موضوع الگوی مصرف را به‌‌‌خصوص در افراد پردرآمد تغییر خواهد داد. به طور مثال یک خانوار تک‌‌‌نفره که دو ماشین دارد، در مدل جدید به جای ۱۲۰ لیتر بنزین یارانه‌‌‌ای تنها ۲۰لیتر دریافت می‌کند و مجبور است بقیه مصرف خود را با قیمت بالاتر تامین کند. به نظر می‌رسد که اجرای این طرح در مناطق آزاد می‌تواند یک گام رو به جلو باشد، اما یک نکته مبهم وجود دارد؛ اینکه آیا اجرای آن در یک منطقه آزاد و جزیره می‌تواند به کلان‌شهری نظیر تهران تعمیم یابد یا خیر؟ بنابراین شاید اجرای آزمایشی آن در یک منطقه دیگر می‌توانست نتایج بهتری برای سیاستگذار داشته باشد.

نکته مهم این است که همان‌طور که عنوان شد این طرح در فاز آزمایشی نیز باید حمایت عمومی را داشته باشد، در غیراین‌صورت در همان فاز آزمایشی نیز ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو شود. در نهایت نکته دیگر اینکه شرایط کنونی درخصوص اعطای سهمیه به خودروها نه تنها عادلانه نیست، بلکه رضایت افراد پردرآمد را در پی دارد که تغییر اجرای این سیاست می‌تواند گام نخست در این مسیر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلام رصد؛ در نهایت مقرر شده دررابطه‌با این طرح به‌صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت.

گویا قرار است شیوه سهمیه‌بندی بنزین تغییر کند و سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند. این طرح قرار است به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شود اما فعلا تصمیمی برای آن گرفته نشده است و بعد از بررسی آن دولت برای اجرای آن در کل کشور تصمیم خواهد گرفت.


انتهای پیام